Kai jaučiame, jog trūksta jėgų, dažnai ieškome kavos arba energinio gėrimo. Atrodo, kad jau jo pavadinime užkoduota, jog su gurkšniais šio gėrimo papildysime ir savo jėgų atsargas. Tačiau turėtume būti atidūs – energijos jūs gausite ne iš gėrimo, o iš savo organizmo atsargų, kurias šis gėrimas tiesiog pažadins.
Mūsų laikai niekuo nesiskiria nuo prieš daugybę šimtmečių gyvenusių žmonių. Jau tada buvo ieškoma, kaip pakelti energijos lygį. Mados keitėsi: buvo kramtomi kokos lapai, buvo specialios arbatos, buvo kava... Kol žmonija nesugalvojo, kad gėrimus galima papildyti energiją skatinančiomis medžiagomis. Skaičiuojama, kad vien per ketverius metus, nuo 2008 iki 2012 metų, energinių gėrimų rinka JAV išaugo 60 proc.
Pirmą rimtą žingsnį kuriant šiuolaikinį energinį gėrimą žengė vaistininkas Williamas Owenas 1927 metais. Ne vienerius metus jis siekė sukurti energijos šaltinį, kuris padėtų nuo peršalimo ir gripo kenčiantiems pacientams. Taip 1927 metais gimė „Glucozade“ gėrimas. Jo formulė buvo pasiūlyta Jungtinės Karalystės ligoninėms. Po kelerių metų jis buvo pervadintas į „Lucozade“. 1983 metais už šį prekės ženklą atsakingi žmonės žengė rimtą strateginį žingsnį ir savo šūkį „Lucozade“ padeda atsistatyti“ pakeitė į „Lucozade“ sugrąžina prarastą energiją“. Teigiama, kad sprendimas per šešerius metus pardavimus padidino tris kartus. Tai – puikus įrodymas, kad žmonėms energijos lygio pakėlimas buvo aktualus visais laikais.
Dar vienas iš ryškesnių bandymų kuriant energinius gėrimus buvo 1949 metais. Čikagos verslininkas Williamas Markas Swarzas turėjo sukurti gėrimą, pilną vitaminų, kuris galėtų konkuruoti su labai saldžiais gazuotais gėrimais, duodančiais tik tuščias kalorijas. To rezultatas – gėrimas su B vitaminais, kofeinu ir cukranendrių cukrumi. Tikriausiai jau pastebėjote, kad šie ingredientai įeina ir į daugelio šiuolaikinių energinių gėrimų sudėtį.
Visgi ne tik Vakarai ieškojo būdų energijai padidinti. Azijos tautos taip pat nesnaudė. Japonijoje gaminamas „Lipovitan“ energinis gėrimas, sukurtas 1962 metais, iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kaip sirupas nuo kosulio. Jis sukurtas siekiant sumažinti fizinį ir protinį nuovargį. Gėrimas yra populiarus Rytų Azijoje. Ryškiai geltonos spalvos gėrimo sudėtyje yra gausu taurino, taip pat yra kofeino. Dar vienas populiarus gėrimas pietryčių Azijoje kartais netgi vadinamas tajų raudonuoju buliumi. Jo originalus pavadinimas – „Krating Daeng“. Gėrimas sukurtas 1976 metais Tailande, tačiau jo galima rasti ir Europoje bei Šiaurės Amerikoje. Saldus, negazuotas gėrimas sudėtyje turi kofeino, taurino ir B vitamino. Pavadinimas „Krating Daeng“ kilo nuo didžiulio laukinio galvijo, kuris gyvena pietryčių Azijoje, pavadinimo.
Tikrojo energinio gėrimo istorija prasidėjo 1982 metais, kuomet vokiečių dantų pastos kompanijos rinkodaros vadovas apsilankė Tailande. Išgėręs „Krating Daeng“ Blendexas Dietrickas Mateschitzas suprato, kad gėrimas išgydė jo paros ritmo sutrikimus dėl laiko juostų pasikeitimo. Ir tuo metu šis atradimas prilygo stebuklui. Rinkodaros specialistas žinojo, kad turi apie tai pranešti visam pasauliui. Taigi, jis susirado gėrimo sukūrėją ir jie kartu sutarė, kaip būtų galima pritaikyti jo formulę vakariečių skoniui. „Raudonasis bulius“ gimė 1987 metais, o jo sukūrėjas, ponas Chaleo, gimęs neturtingoje šeimoje, tapo milijardieriumi.
Skubančiame pasaulyje galimybė padidinti savo energingumą skamba itin patraukliai, tačiau reiktų nepamiršti, kad šie gėrimai nėra stebuklingi. Jų sudėtyje esančios medžiagos stimuliuoja žmogaus centrinę nervų sistemą, bet apie jų vartojimo pasekmes organizmui dar tik pradedama kalbėti. Jungtinėse Amerikos Valstijose vaikams iki 18 metų energiniai gėrimai išvis neparduodami, Prancūzijoje, Danijoje ir Norvegijoje jais prekiaujama tik vaistinėse. Lietuvoje jaunesniems nei 18 metų asmenims nuo 2014 m. lapkričio 1 d. draudžiama parduoti, nupirkti ar kitaip perduoti energinius gėrimus.
Komentarai
Bendravimo taisyklės